
Geolokalizacja to położenie oraz proces określania geograficznego położenia fizycznych przedmiotów i osób za pomocą GPS lub adresu IP użytkownika. Wyszukiwarki internetowe wykorzystują geolokalizację do np. przedstawienia wyników wyszukiwania dostosowanych do kraju, z którego pochodzi zapytanie. Położenie jest określane przez współrzędne geograficzne lub dane adresowe. Proces wyznaczania współrzędnych geograficznych nazywany jest pozycjonowaniem.
Do wyznaczenia położenia geograficznego używa się:
– odbiorniki GPS i pozostałe systemy satelitarne (dzięki odbiornikowi i pozycji satelitów);
– sonary, radary (dzięki znajomości własnego położenia i wektora do innego obiektu);
– geolokalizację IP (na podstawie adresu IP i bazy adresów);
– pozycjonowanie względne (na podstawie widoczności innych obiektów o znanej pozycji).
Geolokalizacja umożliwia:
– określenie położenia osoby,
– wyznaczenie trasy,
– geotagowanie,
– wyznaczanie adresu na podstawie współrzędnych geograficznych (geokodowanie).
– śledzenie pozycji obiektów w czasie lub względem siebie.
Najpopularniejszy na świecie internetowy serwis geolokacyjny to Foursquare (4sq), który pozwala zameldować się w różnych miejscach (check-in) i podzielić się tą informacją ze znajomymi. Użytkownicy meldując się w jakimś miejscu często mają dostęp do specjalnych ofert, jak np. zniżką czy gratisem. Przestrzeń, w której aktualnie znajduje się użytkownik, wykorzystywana jest przez makretingowców do zaoferowania odbiorcy usług dopasowanych do jego potrzeb w określonym czasie i miejscu czy wykorzystania Google Maps i Google Street View w niestandardowy sposób do promocji marki.